ORANG YANG TENANG SELALU MENANG

Ahad, 28 November 2010

Petua Nak Kurangkan Selsema Bayi

Aku nak kongsi sket petua macamana nak kurangkan selsema bayi. Sian kan bayi kecik lagi kene selsema, manelah die tau kan nak hembuskan kasi selsema tu kuar, yang die tau nanges dan nanges dan nanges lagi kesian kan. Petua ni aku tau pun daripada mak aku, mase tuh irfan tengah dalam pantang lagi. Tetibe jer irfan selsema, nak bagi ubat time tuh die kecik sangat.


Pastu mak aku bagitau suh sapu kunyit kat batang idung die. Haaa korang penah dengar tak? kalo ade yang tak penah, meh aku bagtau macam mane.

Mule2 korang kenela ade kunyit, mak aku cakap kalau nak lagi elok carik kunyit yang ade dijual kat kedai2 jual barangan india. Tapi kalau korang maleh nak g kedai india tuh (macam aku jugak) takpe, juz amik kunyit yang kite gunekan untuk masak hari2 tu pun takpe yea.

Amik sikit jer tak yah banyak.


Lepas tu potong sket bahagian kat pangkal kunyit tuh, macam gamba tuh.


Pastu letakkan kunyit tuh kat batang idung anak/anak buah/anak jiran korang. Sebelum letak tuh korang selawat la 3 kali dulu yea. Mulekan dari bawah hidung.



Pastu dari bawah, tarik kunyit tuh (tarik jangan lepas2 tau) sampai ke atas kening, macam dalam gamba tu.



Bile dah sampai kat atas kening tuh terus buat tanda pangkah (ni mak aku yang cakap suh buat tande pangkah). Pastu dah, then kunyit tadi tuh simpan untuk gune balik lepas2 tuh. Buat 3 kali sehari. InsyaAllah kalau serasi keringlah sikit selesema bayi tuh.

Tapi tulah kalau dah nak sampai seminggu tak jugak elok2 better la korang bawak g cek kat klinik yea. Amik ubat sume.


Ok tu jer...tata.

p/s: Owwwh yea...sile abaikan model si budak tecik yang berlengas mashem tuh yea...hahahaa.


-mamairfan-

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...